Meggy meló...

Nincs meggyfánk. Legalábbis olyan nincs, ami jelentős mennyiséget teremne. Több dologgal is így vagyunk, hogy nincs...
De mindig kerül a portára, vagy úgy, hogy vesszük, vagy úgy hogy kapjuk. Most vettük. Meggyet. Ötven kilót, egyszerre.
Volt már máskor is, hogy nagy mennyiséget dolgoztunk fel egyszerre valamiből. Általában kimerít mindenkit a családban a dömping jellegű munka, de most ez valahogy másként alakult. Egy nappal előtte tudtuk, hogy reggel lehet majd menni a meggyért. Most rákészültünk. Azaz töröltünk minden esetleges programot a "meggy napjáról".
Korán keltem, megkávéztam, és mentem a tanyára etetni. Ott tároljuk az üres üvegeket, így összekészítettem mindet, kupakokkal együtt.
Rá kellett jönnöm, hogy a zoknievő manó mellett léteznek olyan manók is, amik befőttesüveg kupakokkal élnek. Az üvegeket nem igazán szeretik, mert azt mindet meghagyták, de a kupakok jócskán megfogyatkoztak.
Mondjuk lehet, hogy az az ötven üveg cseresznye is sokat elvitt, de ez nem indokolja, hogy száz üvegre ötven kupak maradjon.
Célom lett a kövér manó felkutatása, mert ugye ha egy kicsi manó megeszik ennyi kupakot, biztosan jó kövér lehet... De az is lehet, hogy elkapta a macska, mert nem tudott a túlsúlya miatt elinalni...
Mindenesetre egyszer majd megpróbálom megkeresni.
Szóval hazahoztam a meggyet, és az üvegeket. Felszaladtam a boltba, és biztos, ami biztos, vettem ötven kupakot.
Aztán az asszony kimosott tizenhat üveget,és ugyanannyi kupakot, mert ennyi fér egyszerre a befőző automatába. Azt mondják, belefér tizennyolc is, de én nagyon szorosnak találtam, nem akartam, hogy esetleg elrepedjenek az üvegek, így kihagytam egyet-egyet a két szintről.
Nekikezdtem a meggymosásnak. Egy ládával az ötből, beleöntöttem egy nagy lavórba, és megmostam. Aztán kiválogattam. Szerencsére nem sok selejtes volt benne, frissen szedték. Közben az asszony mosogatta az üvegeket és a kupakokat. Majdnem háromnegyed óra kellett egy láda meggy átmosásához, és egyből üvegbe gyömöszöléséhez. Huszonöt üveg lett tele vele. Aztán egy csapott evőkanál cukrot kapott a tetejére, meg feleresztettük hideg csapvízzel, és mehetett a kupakolás. (Nem röhög!!!!)
Ekkor érkezett a telefon, hogy MOST tudunk elmenni fáért, mert nem lesz autó utána. Meggy-program szünetelt, de a mosogatás nem. Elmentem az unokatestvéremmel fáért, addig az asszony a teraszra helyezte a főhadiszállását, és mosogatni kezdte az összes üveget. Úgy számoltuk, hogy ugye ládánként 25, az 125 üveg. Szóval az asszony mosogatta az üvegeket, de ugye a gyerekkel is lenni kellett. Úgyhogy Mirus is segített üveget mosni, meg kupakokat, meg a betont a teraszon, meg a haját, meg Nala kutyát s, mert ő is igen koszos volt. Aztán mire minden csurom víz lett, és a gyerek, meg Nala is csöpögött, készen lettek az üvegek. Úgyhogy az asszony bevezényelte a szutykos kislányomat, lefejtette róla a koszos-vizes kis badit, és lezuhanyoztak.
Akkor értem haza, mikor már tiszta ruhában fogadhatott a kisasszony. Jó meleg volt, úgyhogy Nala is hamar megszáradt.
Elővettük a meggyet, és a tiszta üvegekbe mostuk , majd cukroztuk, vizeztük, és kupakoltunk késő délutánig. (mondom, hogy nem röhög!!!)
Nem szakítottuk meg magunkat vele,, ettünk is belőle bőven. Az ötven kiló meggyhez elhasználtunk kb 2,5 kg cukrot. Anyám csodálkozott is, hogy: nem lesz savanyú???
De. Az lesz, válaszoltam, de fölösleges egyszerre beletenni húsz kiló cukrot, mert nem tudjuk, melyikből lesz sütemény, és melyikből lesz meggyleves. A meggylevest majd édesíti a nejem, amikor készül. A sütibe meg jó, ha savanyú a meggy.
Máskülönben nagy találmány ez az automata, kivált egy embert, és legalább egy napot. Emlékszem, mekkora tortúra volt anyámnak a szirupfőzés, száraz dunszt készítés, fele ennyi gyümölccsel. Most meg szépen , nyugodtan haladtunk dupla akkora mennyiséggel ketten a feleségemmel. Igaz, hogy az automata lassabb volt, mint mi, meg volt egy szünet a hőkezelésben, amikor a tanyára mentünk este etetni, meg fejni, de délután öttől már csak a kezelendő üvegeket pakolásztuk a gépbe, és egyebet csináltunk. Este tíz volt, amikor az utolsót elindítottam, és mentem aludni.
Szó, mim szó, elfáradtam azért. De mi lett volna, ha nincs a gép??



A tiszta meggy cukrot kapa tetejére, és mehet rá a víz. Kell neki pár hét, mire az ízek egyé válnak benne, és elkeveredik minden. Addig kicsit vízízű a készítmény, de utána olyan, mintha most ennénk a fáról.



Mindenhová jutott....





R2D2 munka közben.



Ott már a hőkezelt üvegek figyelnek!










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...