Hamulúg

Többféleképpen lehet hamulúgot kinyerni fahamuból. Azt írom le, ahogy én tanultam, és ahogy a mai napig csinálom. Egész télen gyűjtöttük a hamut. Amikor reggelbegyújtunk a sparheltba, a hideg hamut kiszedjük, és megy a többihez, egy zsákba. Mostanában szinte minden nap egy fél fazék hamut hozok be, teleengedem vízzel, és felteszem a sparhelt tetejére főni. Egy órán át lassú tűzön, éppen csak hogy forralom, majd kiteszem a teraszra hűlni. Általában másnap nyúlok hozzá megint. olyankor leszedem a tetejéről a lebegő faszenet, ezt külön gyűjtöttem tavaly, majd fekete szappan lesz belőle, de mivel van egy csomó, így idén nem kínlódok vele, megy a komposzt közé. Aztán lemerem a lúgot a leülepedett hamuról, egy szűrőn keresztül egy másik fazékba. ha nem elég tömény, akkor egy kicsit visszateszem a tűzre, és lepárolok róla valamennyi vizet. nem tudom, ki hogy ellenőrzi, mennyire tömény a lúg, én kétféle módot tudok rá: mennyire síkosítja az ujját az embernek, és hogy mennyire csípős az íze. na valószínű most kap egy csomó ember a fejéhez, hogy még ekkora hülyeséget! Ezt egy olyan embertől tanultam, aki hagyományos módon, hamulúggal főz szappant. Egy csepp a nyelv hegyén, aztán sűrű köpködés. grin hangulatjel Persze nem meginni kell, ez senkinek eszébe se jusson!!! Ritkán intézem ezt én is így. Inkább az ujjaim közt simogatom, és amikor lemosom, érzem, mennyire csúszik a bőröm. A tévhitekkel ellentétben minden fának a hamuja alkalmas a lúgfőzésre. Mindegyik hamulúg más-más színű. A fenyőé először gyenge, ezt nagyon le kell párolni, hogy töményet kapjunk. A tölgyé sokkal erősebb, az akácé pedig még erősebb, és az a lúg szinte piros. Azt mondják, a kukoricaszár hamuja is erős lúgot ad, de azt még nem próbáltam. Majd tavasszal kipróbálom, amikor a kemencében elhasználjuk a maradék kórót. Majd akkor leírom a tapasztalatokat. Addig is, aki tudja, próbálja ki. Mosáshoz, mosogatáshoz, a felmosó vízbe nagyon jó. Egyre tessék vigyázni: ugyanolyan maró hatású, mint a hipó, vagy a sósav. Lehetőleg kerüljük a szembe jutást és a tartós bőrrel érintkezést. Ja, és nem jó a pet palack a tárolására. hacsak nem akar valaki úgy járni, mint én, csodálkozni a mosogató aljában a tócsára... Üvegben tárolandó. Feliratozva, gyereknek megmutatva, elmagyarázva, de legjobb, ha el van zárva. Menet közben végeztem egy mérést is. 2 kg fenyő-nyárfa hamuhoz 7 liter vizet adtam. Egy órán át főztem, majd két napig állni hagytam. elég lett volna egy nap is, de elfeledkeztem róla. :D Szűrés után 5 liter lúgot nyertem.



Fél fazék hamu, majd felengedve vízzel





Egy órát kell főzni, de nem baj, ha tovább. Töményebb lesz. Ez már leülepedett, egy napos lúg.





Letisztult lúg






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...