Sörkollektor

Először is úgy érdemes gyűjteni a dobozokat, hogy a nemes nedű elfogyasztása után kiöblíti az ember, mert a benne maradt sör megpenészedik, beleszárad és utána nehéz belőle kitisztítani. Én a dobozok alját és tetejét egy hajlított csőrös fogóval szedem ki. Nem baj, ha cakkos a széle, legalább lassabban áramlik benne a levegő. Két egyenes deszkából csináltam egy V-keresztmetszetű vályút, ebben egyszerre 4 csövet tudok összeragasztani. A deszkák gyalultak, derékszöges élekkel., de lehet két bútorlap, vagy OSB csík is, kinek mi van otthon. A ragasztást hőálló szilikonnal végeztem. 10 doboz alkot egy csövet, az én kollektoromban 14 cső van. Ez tetszés szerint változhat, így viszont változik a kollektor külső mérete. Az osztó és gyűjtő dobozokat U keresztmetszetű gipszkarton profilból csináltam. Ezekbe a lyukak belevágásával megkínlódtam rendesen. Végül egy kanyarító lemezollóval sikerült, bár elég cakkos lett a lyukak széle. Ezt is szilikonnal ragasztottam a csövekhez. A gyűjtő és osztó dobozok egyik oldalára egy 3 mm-es rétegelt lemezt ragasztottam ugyancsak szilikonnal, meg oda is csavaroztam önmetszős csavarokkal. A rét.lemez közepére vágtam egy-egy akkora lyukat, amin befér egy 100-as PVC szennyvíz cső. Ekkor lefestettem az egészet matt fekete festékkel. 4 db 850 Ft-os festéket fújtam rá. Lemértem a külméretét, pontosan nem tudom, hogy mennyi, de két darab 210 cm-es és 2 db 120 cm-es 15 cm széles, körben meggyalult colos deszka körbeszegi. Valamennyi esik is le belőle. Ennek a keretnek a hátulját kikönnyítettem úgy, hogy a hátfalat alkotó 12 mm-es OSB lap szineljen vele. Festés és összeállítás( a deszkákat simán összecsavaroztam) után a deszkakeretbe belecsavaroztam a hátfalat. Fogtam néhány 3 cm vastag tetőlecet, és a hátfal belső oldalán körben a deszka mellett odacsavaroztam a hátfalhoz, majd keresztben elosztva a távolságot még két db-ot. Az összes csavart a hátfal felől tekertem be a lecekbe, így jobban tart. A lécbordák közé 3 cm vastag kőzetgyapot került. Erre az egészre még egy 12-es OSB került, így szendvicsként lezártam a szigetelést. Belepróbáltam a kollektort, berajzoltam a két 100- as lyukat, ezt is kivágtam. Az egész belső OSB felületre felkasíroztam egy réteg vastag grillfóliát. Ez képezi a tükröt. Egy lecet, miután kimértem a fadoboz helyét a külső falon, vízszintesen felcsavaroztam a falra. Erre tettem fel a fadobozt, így nem kellett külön tartani, hogy ne mozduljon el, míg bejelölöm a 100-as lyukakat, meg a rögzítő csavarok helyét. Kifúrtuk egy barátommal a falat, utána megint egyedül ügyködtem. Bedűbeleztem a rögzítési pontokat, felcsavaroztam a fadobozt. levágtam egy kicsivel hosszabb pvc csövet, mint a falvastagság, bevagdostam a végét, átdugtam a falon, vagdosott végével kifelé. Ráillesztettem a kollektort, belecsavaroztam a fadobozba. Hőlégpisztollyal megmelegítettem a bevagdosott PVC véget és széthajtogattam derékszögben a cső hossztengelyére. Letömítettem sima szilikonnal. Ezt a 100-as lyukat ekkor elosztottam egy rétegelt lemezből készült Y- alakú terelővel. Ez azért kell, mert ha nincs, akkor csak a középső csöveken áramlik a levegő, így kénytelen mindenhová menni. Ezután fel ragasztottam-csavaroztam az osztó- és gyűjtődobozok másik fedelét is. Készítettem nútolt, 2cm x 3 cm keresztmetszetű üvegtartó leceket, ezeket festés után csavarral rögzítettem. Korábban bontottam szét ablakokat, ebből származó üveget használtam a kollektor lezárására. A léc és az üveg közti hézagot átlátszó szilikonnal tömítettem. Még kell bele egy termosztátos kapcsoló, ami vezérli a ventilátort, hogy csak akkor menjen, amikor megfelelő hőfok van a rendszerben. Máskülönben kihűti a házat. 
















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...